مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 آبان 1400 ساعت 11:102021-11-20اجتماعي

زاگرس در ناپایداری اقلیم و راهبردهای استانی!


افزایش دما و درجه حرارت در زاگرس و استان های لرستان، کرمانشاه و به ویژه ایلام بسیار نگران کننده است و این مهم در تشدید ناهنجاری های اقلیمی بسیار سهیم بوده است.

- ایسنا/لرستان یک اقلیم شناس گفت: افزایش دما و درجه حرارت در زاگرس و استان های لرستان، کرمانشاه و به ویژه ایلام بسیار نگران کننده است و این مهم در تشدید ناهنجاری های اقلیمی بسیار سهیم بوده است.

دکتر محسن ارسلانی در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا اظهار کرد: هنگامی که در مورد خشکسالی به صورت عموم صحبت می شود منظور خشکسالی هواشناسی است یعنی میزان بارش سالانه و سال آبی نسبت به بلندمدت و میانگین بلندمدت کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه هنگامی که این میزان بارش کاهش پیدا می کند براساس آن، بارش درجه بندی می شود و شدت ترسالی و خشکسالی مشخص می شود، ادامه داد: چنانچه مقادیر بارش سالانه بالا و پایین میانگین باشند تحت عنوان خشکسالی هواشناسی و ترسالی هواشناسی از این مقیاس برای تعیین آن استفاده می شود.

شدت خشکسالی و ترسالی در لرستان که حالت حدی به خود گرفتند مولفه بارز تغییر اقلیم است این پژوهشگر لرستانی اضافه کرد: در زاگرس و به طور ویژه در لرستان علاوه بر خشکسالی های انباشته شده هستیم شاهد بهم خوردن نظم وضعیت اقلیمی آن نیز هستیم یعنی علاوه بر خشکسالی سیل های خیلی شدید را در فاصل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زاگرس در ناپایداری اقلیم و راهبردهای استانی!

زاگرس در ناپایداری اقلیم و راهبردهای استانی!