مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 مهر 1400 ساعت 19:402021-10-13فرهنگي

بهره خوشنویسان از شعر حافظ


یک استاد خوشنویسی با اشاره به پیوندخوشنویسی با شعر و ادب فارسی، گفت: یک خوشنویس آنگاه که به مرحله ای از تسلط در خط نستعلیق می رسد، سروده های سحرانگیز حافظ را عرصه نمایش هنر خود می کند.

- ، فرهاد نصیری شیرازی در نشست تخصصی یادروز حافظ در سخنرانی خود با عنوان بهره خوش نویسان از شعر حافظ شیرازی گفت: خوشنویسی، عروس هنرهای اسلامی، از آغاز، همواره، همگام با کلام وحی، آفرینش های ادبی و اندیشه ورزی خردمندان و بزرگان بوده است.

از دیرباز، متعالی ترین معانی دینی، ادبی، عرفانی، علمی و…، به یاری هنر کتابت و خوش نویسی و به همت طالبان علم و معرفت ثبت و ضبط شده و به نسل های بعدی منتقل گشته است.

این مهم البته برخاسته از خاصیت غالب تمدن اسلامی بوده است؛ در تمدن اسلامی کلام و کتاب ، ازجمله خاصیت های غالب محسوب می شد؛ زیرا کتاب در آغاز پیداییِ این تمدن، به منزله معجزه ی پیامبرش، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی (ص)، شناخته شد.

وی گفت: قرن هشتم دوره ای است که بر اثر تلاش چندصدساله ی خوش نویسان بزرگ گذشته مااند ابن مقله، ابن بوّاب و یاقوت مستعصمی، اقلام شش گانه ی محقق، ریحان، ثلث، نسخ، توقیع و رقاع، به نقطه ی اوج و حد کمال خود رسیده بود.

درحقیقت، روزگاری که حافظ در آن می زیسته، یکی از پرفروغ ترین دوره های رواج خوش نویسی بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بهره خوشنویسان از شعر حافظ

بهره خوشنویسان از شعر حافظ