مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 مهر 1400 ساعت 08:352021-10-11سياسي

5 اثر ناملموس همدان ثبت ملی شد/ ثبت ملی آیین قنبرخوانی تویسرکان


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از ثبت 5 اثر ناملموس همدان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

- سیده مریم مختار موسوی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت کشور پنج پرونده میراث ناملموس استان ارائه و به ثبت ملی رسید.

  وی با بیان اینکه یکی از این پنج اثر ناملموس شامل جشن تیرگان در روستای ورکانه است گفت: جشن تیرگان یا رسم آبپاشان یکی از مهمترین جشن مذهبی ایران باستان است که در روز 13 تیرماه به مناسبت شکرگزاری خداوند از آب در کنار رودخانه ها برگزار می شد این رسم به همت دهیار روستا برگزار شد و امید است با استمرار اینگونه جشن های مذهبی باستانی در پاسداری از آیین های باستانی روستایی کوشا باشیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی همدان با اشاره به ثبت نلی آش بادمجان و آش ترش ملایر افزود: آش ترش ملایر که همانند آش رشته اما با مواد افزودنی چون لبو، برگه زردآلو و شیره انگور تهیه می شود از جمله آش های متنوع و سنتی شهرستان ملایر است.

وی بیان کرد: مربای گل زرد از دیگر آثار ثبت ملی شده است، گل زرد از مهمترین پوشش گیاهی شهرستان تویسرکان است که از آن در مصارف گوناگون استفاده می شود که یکی از آنها مرباست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

5 اثر ناملموس همدان ثبت ملی شد/ ثبت ملی آیین قنبرخوانی تویسرکان

5 اثر ناملموس همدان ثبت ملی شد/ ثبت ملی آیین قنبرخوانی تویسرکان