مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 19 مرداد 1400 ساعت 02:352021-08-09سياسي

پیوند آب و اسطوره


در تفکر اسطوره ای، تبدیل وضعیت جهان از ترسالی به خشک سالی، حامل این پیام مهم بوده است: «چیرگی سپاه دیوان، بر قوای پاکان.

» - ایسنا/اصفهان در تفکر اسطوره ای، تبدیل وضعیت جهان از ترسالی به خشک سالی، حامل این پیام مهم بوده است: چیرگی سپاه دیوان، بر قوای پاکان.

مسعود آلگونه جونقانی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، درباره پیوند آب و اسطوره به ایسنا می گوید: گروهی از فلاسفه اعتقاد داشتند که هستی، از یک ماده نخستین شکل گرفته و این ماده، همان آب است.

گروهی دیگر نیز آتش و خاک و باد را ماده المواد می دانستند و آنچه ما آن را به عنوان چهار عنصر یا چهار آخشیج می شناسیم، از همین باور هستی شناسانه سرچشمه گرفته است.

او ادامه می دهد: در اسطوره های ایرانی و زردشتی، آفرینش جهان شش مرحله داشته و دومین آفریده اهورامزدا را آب می دانسته اند.

مؤلف کتاب جستارهایی در باب اسطوره یادآور می شود که در تعالیم زردشتی، آب به مثابه یک آفریده مقدس معرفی می شده و یکی از امشاسپندان، به نام هئورتات موکل آب ها بوده است.

آلگونه می گوید: در تفکر اسطوره ای، نظام آفرینش مبتنی بر جدال خیر و شر یا اهورا و اهریمن بوده و بر این اساس، هر عنصر مقدس، برنهاده ای داشته است؛ دیو اپوش یا خشک سالی نیز در برابر ایزد اپام نپات یا آناهیتا قرار می گرفته و می کوش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیوند آب و اسطوره

پیوند آب و اسطوره