مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 تیر 1400 ساعت 02:302021-07-02دانش

کشت دوم زیر تیغ بحران آب


هر ساله با آغاز زمان فصل برداشت کشت اصلی برنج با توجه به فضای موجود، کشت دوم در دستور کار کشاورزان قرار می گیرد اما در سال جاری به دلیل کمبود آب کشت دوم ممنوع اعلام شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا مازندران، با خشکسالی بی سابقه زراعی از سال 96 تا 97 کشت اول با تهدید جدی مواجه شد و کشت دوم یا با تنش یا اصلا کشت دومی نداشتیم، از این جهت تغییر الگوی کشت ثانویه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر به دلیل کمبود تانین منابع آبی و نزولات جوی کشت دوم ممنوع اعلام شده است.

*ممنوعیت کشت دوم برنج به حالت دستوری میسر نیست بابک مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه کشت دوم تأثیر مهمی بر اقتصاد کشاورزان و شالیکاران که عمدتاً تک محصولی هستند، دارد اظهار کرد: هرچندموضوع کم آبی ممنوعیت کشت دوم را در برداشته اما ممنوعیت به حالت دستوری چندان نتیجه بخش نیست.

وی افزود: ممنوعیت کشت برنج به حالت دستوری تنها با آب ندادن از سد در اختیار قرار ندادن آب سطحی به کشاورزان محقق است و البته آبی هم ندارند که بدهند اما ممنوعیت کشت دوم برنج به حالت دستوری میسر نیست و این مهم تخلفات حفر چاه های غیر مجاز را افزایش می دهد؛ این موضوع آسیب به سفره های زیر زمینی و پیشروی آب شور را به همراه خواهد داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشت دوم زیر تیغ بحران آب

کشت دوم زیر تیغ بحران آب