مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 اردیبهشت 1400 ساعت 04:502021-04-25بين الملل

عملیات 5 اردیبهشت؛ روزی به نام شکست آمریکا در قلب صحرای طبس


عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ در 5 اردیبهشت 1359 برای آزادسازی آمریکایی های گروگان گرفته شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد.

- ایسنا/خراسان جنوبی عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ در 5 اردیبهشت 1359 برای آزادسازی آمریکایی های گروگان گرفته شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد.

این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود که با شکست مواجه شد.

در سال 59، در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان های آمریکایی در تهران که توسط گروهی به نام دانشجویان پیرو خط امام گروگان گرفته شده بودند، جیمی کارتر، رییس جمهور وقت ایالات متحده، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، طی این عملیات 6 هواپیما و 8 بالگرد آمریکایی برای آزادی 53 گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران می شوند، در حین این عملیات 3 بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن 8 نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-130 و یک بالگرد سی اچ-53 با یکدیگر کشته می شوند و 5 بالگرد هم روی زمین باقی می ماند و بقیه نیروها با 5 هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می رسانند و عملیات به طور کامل شکست می خورد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عملیات 5 اردیبهشت؛ روزی به نام شکست آمریکا در قلب صحرای طبس

عملیات 5 اردیبهشت؛ روزی به نام شکست آمریکا در قلب صحرای طبس