مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 31 فروردین 1400 ساعت 20:102021-04-20ورزشي

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست!


زمانی که نام «زورخانه» آورده می شود، یاد یک گود، مرشد و چند ورزشکار برایمان تداعی می شود که میل هایی به دست گرفته و در حالی که آنها را با دست هایشان جا به جا می کنند، - زمانی که نام زورخانه آورده می شود، یاد یک گود، مرشد و چند ورزشکار برایمان تداعی می شود که میل هایی به دست گرفته و در حالی که آنها را با دست هایشان جا به جا می کنند، صدای آواز مرشد فضا را دربرگرفته است.

این ورزش باستانی که امروزه شاید حتی از 50 سال پیش کمرنگ تر شده باشد، زمانی اصلی ترین ورزش مردان ایران زمین محسوب می شد که راه و رسم جوانمردی و پهلوانی را به آنها می آموخت.

ورزش زورخانه ای موسیقی خاص خود را دارد و در حقیقت تمام مراحل آن با موسیقی پیوند خورده است.

بر همین اساس درباره تاریخچه زورخانه، ابزار آن، عناوینش و موسیقی آن با یک پژوهشگر و کارشناس حوزه موسیقی گفت وگویی داشته ام.

اسناد ما از تاریخ زورخانه محدود و پراکنده است علی مغازه ای ـ کارشناس و پژوهشگر موسیقی ـ درباره موسیقی زورخانه به ایسنا می گوید: در مبحث تاریخچه زورخانه باید گفت این مقوله نیز همانند بسیاری از آداب و فرهنگ ها و خرده فرهنگ های ملی یا ایرانی در میان لایه های غبار فراموشی مدفون یا ناآشکار می نماید و ما تنها بر اساس اسناد و شواهد بسیار پراکنده با نظرورزی و چیدن قطعات پراکنده در کنار یکدیگر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست!

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست!