مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 بهمن 1399 ساعت 07:102021-02-07سياسي

50 سال پس از سیاهکل


با این اوصاف درباره 19 بهمن 1349 و آن چه در جنگل های شمال ایران اتفاق افتاد می توان گفت محاسباتشان نادرست بود اما فضای اختناق را شکستند.

عملیات به شکست انجامید اما در ذهن مردم تروریست ها و آدم کش های مزدور بیگانه تصور و تصویر نشدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: 19 بهمن پنجاهمین سالگرد اقدام مسلحانه در سیاهکل (در استان گیلان) است که گروهی از چریک ها با افکار چپ مارکسیستی انجام دادند و هر چند به اهداف مورد نظر نرسید اما کمونیست های وطنی از آن به عنوان جنبش سیاهکل یا قیام سیاهکل یاد می کردند و به عنوان نخستین حرکت مسلحانه جدی در تاریخ معاصر شناخته می شود.

اعضای گروه کوه که به گمان امکان شبیه سازی انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو به ارتفاعات و جنگل های سیاهکل رفته بودند تا مقدمات یک جنبش چریکی تازه را در فضای بسته سیاسی اواخر دهه 40 خورشیدی فراهم آورند، اقدام خود را در 19 بهمن 1349 انجام دادند و حاصل اگر چه جز به دام افتادن و شکست نبود اما صدایی بلند داشت.

اعضای اصلی گروه هم این جوانان بودند: اکبر صفایی فراهانی، هوشنگ نیّری، دانش بهزادی، بنده خدا لنگرودی، محدث قندچی، اسحاقی، سماعی و فرهودی گروه دیگری هم به عنوان گروه شهر با محوریت امیرپرویز پویان، احمدزاده و مفتاحی در تدارک مبارزه مسلحانه بود و فردی را به عنوان را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

50 سال پس از سیاهکل

50 سال پس از سیاهکل