مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 1 بهمن 1399 ساعت 10:302021-01-20سياسي

میراث شاهدیه یزد را شبانه می دزدند


سودجویان در حالی شبانه به جان تپه های باستانی شاهدیه افتاده و اعضای این پیکره تاریخی را قاچاق می کنند که با وجود ارزشمند بودن این میراث هنوز بانیان این اقدام غیرقانونی در نبود نظارت های کافی جولان می دهند.

- شاید قاچاق اعضای بدن بهترین مصداق برای پیکر زخم خورده ی شهر تاریخی شاهدیه یزد باشد، شهری که پیکره ی تاریخی آن در سال های اخیر با وجود افق روشن گردشگری آن بیش از پیش دستخوش تعرض سودجویان شده و هر از گاهی بخشی از وجود و پیکره ی آن به یغما می رود.

تپه های باستانی شاهدیه یکی از اجزای این بدن زخم خورده است که شبانه و با بولدزرها نابود می شود و خاک حاصلخیزش به یغما می رود، البته برخی از دوستداران میراث فرهنگی این اقدام را به شهرداری نسبت می دهند و برخی نیز آن را کار سودجویان محلی می دانند.

ولی چرا خاک های شاهدیه این چنان مورد توجه سوداگران است؟ اینجا کشاورزی نسل در نسل در دل کویر و به شیوه ای متفاوت منجر به ایجاد باغات گودی در این شهر تاریخی شده و خاک هایی که دور تا دور این باغات همانند تپه ای شکل گرفته، میراث کشاورزی شاهدیه است و هرچند از منظر برخی، شاید تنها خاک باشند ولی در واقع بخشی از تاریخ شاهدیه هستند.

میراث کشاورزی؛ تا یادی ماست حسین مسرت نویسنده و تاریخ نگار بومی یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص شهر تاریخی شاه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

میراث شاهدیه یزد را شبانه می دزدند

میراث شاهدیه یزد را شبانه می دزدند