مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 آذر 1399 ساعت 21:552020-12-19اجتماعي

روایتی از رسوم کردها در شب چله


شب یلدا، همان به اصطلاح کردها شه و زستان یا شه و چله از بهترین و ناب ترین و سنتی ترین روزهایی است که برای کُردها پر از نوستالژی و آداب و رسوم سنتی و حس و حال ناب روزگاران قدیمی است.

- ایسنا/کردستان شب یلدا، همان به اصطلاح کردها "شه و زستان" یا "شه و چله" از بهترین و ناب ترین و سنتی ترین روزهایی است که برای کُردها پر از نوستالژی و آداب و رسوم سنتی و حس و حال ناب روزگاران قدیمی است.

اولین وسیله شب چله در بین کُردها برپا کردن کُرسی، بهترین وسیله گرمابخش آغاز اولین روز سرد سال است، هرچند اکنون دیگر مثل قدیم ها خبر از برف و کولاک یلدایی نیست و یادم می آید زمانی که کودکی بیش نبودم وقتی برای شب چله به خانه مادربزرگ در روستا می رفتیم، اولین برف زمستانی خبر از شروع شب یلدا داشت و آمدن فصل سرد زمستان.

از کُرسی گفتیم، جمع شدن های خانوادگی دور کُرسی و شیطنت و قایم موشک بازی کردن بچه ها در زیر کُرسی حس و حال دیگری داشت، مادر بزرگ از تنور داغ روی سکوی حیاط، زغال بیرون می کشید و در سطل می ریخت برای تهیه یک چای زغالی دبش یلدایی.

شب چله ای بود و نوه ها و چسبیدن و گرفتن دامن لباس مادربزرگ برای رونمایی از میوه های خشک و نقل های بیدمشکی و آجیل های شب چله و دعوت کردن مادربزرگ به صرف صبرپیشه کردن تا تاریک شدن هوا و چیدن سفره ساده اما دلنشین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از رسوم کردها در شب چله

روایتی از رسوم کردها در شب چله