مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 آبان 1399 ساعت 07:452020-11-08فرهنگي

احیای ظرفیت سبک هندی در غزل امروز/موسیقی شرق دنباله روی کلام است


عبدالجبار کاکایی می گوید برخی غزلسرایان با فاصله گرفتن از غزل مدرن و سنتی به احیای سبک هندی پرداخته اند که غزل های مهدی مظاهری در آلبوم «اینکه دلتنگ تو ام.

- من که دارم می روم اصرار می خواهد مگر؟ شعرهای آلبوم اینکه دلتنگ توام را با صدای سالار عقیلی، کلام مهدی مظاهری و آهنگ نسیم شاملو و پیمان خازنی چند بار شنیدم.

به مجموعه عوامل هنری این آلبوم تبریک و خسته نباشید عرض می کنم و امیدوارم این تجربه ها بیشتر تکرار شود تا بخشی از حوزه شنیداری موسیقی که بیشتر موضوع کلام را در این هنر دنبال می کنند از انزوا و رکود فعلی ناشی از فراورده های بی شمار موسیقی بازاری موسوم به پاپیولار یا موسیقی رایج و موسوم به استیجی بیرون بیایند و به خصوص این آلبوم و نظایر آن پل رابطه ای باشد میان شاعران و آهنگسازان تا سنت موسیقی ایرانی در این چالش جهان الکترونیک همچنان رابطه اش را با مخاطبانش حفظ کند.

نکته اول: _ موسیقی در شرق معمولاً دنباله رو کلام است؛ در سنت موسیقیایی تاجیکستان و افغانستان غالباً کلام، موسیقی را به خدمت خود درمی آورد و این سبک از اجراهای موسیقی در پژوهش و نقد گذشتگان از فارابی و ابن سینا تا عبدالقادر مراغه ای هویت کاملاً مستقلی دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای ظرفیت سبک هندی در غزل امروز/موسیقی شرق دنباله روی کلام است

احیای ظرفیت سبک هندی در غزل امروز/موسیقی شرق دنباله روی کلام است