مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 25 مهر 1399 ساعت 22:252020-10-16سياسي

روایتی از دعبل و خوانش قصیده تاییه در محضر امام رضا(ع)


اگر در ایام مناسبتی به حرم مطهر رضوی مشرف شده و سری به صحن گوهرشاد زده باشید، حتما بنری با عنوان رسم دعبل را بر سردر شبستان گرم مشاهده کرده اید.

- ایسنا/خراسان رضوی اگر در ایام مناسبتی به حرم مطهر رضوی مشرف شده و سری به صحن گوهرشاد زده باشید، حتما بنری با عنوان رسم دعبل را بر سردر شبستان گرم مشاهده کرده اید.

در برنامه های رسم دعبل، با الگو گرفتن از دعبل خزاعی، شاعران آیینی در حرم مطهر رضوی و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) گردهم می آیند و به مدح و منقبت حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) می پردازند.

البته پس از شیوع بیماری کرونا، برنامه رسم دعبل به صورت مجازی در صفحات اینستاگرامی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و انجمن ادبی رضوی برگزار می شود.

اما اینکه دعبل خزاعی که بوده و از چه منظر اهمیت دارد را در ادامه می خوانیم: دعبل ابن علی خزاعی در سال 148 هجری قمری در شهر کوفه متولد شد.

او از سنین نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد.

در اوایل جوانی بود که به درخواست هارون الرشید، خلیفه عباسی، به دربار رفت تا شعر بسراید اما پس از مدتی از دربار هارون الرشید خارج شد و مسیر زندگی او از این زمان تغییر یافت؛ او پس از آن ماجرا بیش از گذشته شیفته اهل بیت(ع) شد و شروع به سرودن شعر در مدح اهل بیت(ع) نمود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از دعبل و خوانش قصیده تاییه در محضر امام رضا(ع)

روایتی از دعبل و خوانش قصیده تاییه در محضر امام رضا(ع)