مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 16 مرداد 1399 ساعت 06:252020-08-06سياسي

تپه قزل قلعه فراهان یک بنای مذهبی ساسانی است


سرپرست هیات گمانه زنی تپه قزل قلعه فراهان گفت: برنامه گمانه زنی به منظور لایه نگاری تپه قزل قلعه فراهان استان مرکزی با مجوز پژوهشگاه انجام شد.

- اسماعیل شراهی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: هرچند شناخت از ابعاد کارکردی بنای موجود در تپه قزل قلعه فراهان، نیاز به انجام کاوش های باستان شناسی وسیع دارد، ولی با چند گمانه باز شده طی برنامه گمانه زنی به منظور تعیین لایه نگاری در این محوطه می توان وجود یک بنای مذهبی مانند آتشکده یا یک عمارت اربابی را که در فراهان دوره ساسانی مورد توجه بوده، پیشنهاد داد.

وی با بیان اینکه برنامه گمانه زنی به منظور لایه نگاری تپه قزل قلعه فراهان استان مرکزی  با مجوز پژوهشگاه انجام ش، ادامه داد: تپه قزل قلعه یا قزل تپه در دشت فراهان و در 2 کیلومتری روستای حسین آباد شهرستان فراهان قرار گرفته و بواسطه ارتفاعش بر تمامی دشت فراهان مشرف است.

شراهی گفت: اساس این تپه طبیعی و بر پایه این ساختار طبیعی، لایه ای تاریخی شکل گرفته است که بواسطه رنگ خاک قرمز مایل به سرخ، در نزد اهالی قزل تپه یا تپه سرخ خوانده می شود.

   این باستان شناس، اولین شواهد راهنمای هیات برای انجام پژوهش های باستان شناسی دراین مکان راگچ بری های دوره ساسانی اعلام کرد که در سطح تپه پدیدار شده و از وجود یک بنای مهم در این منطقه ح


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تپه قزل قلعه فراهان یک بنای مذهبی ساسانی است

تپه قزل قلعه فراهان یک بنای مذهبی ساسانی است