مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 خرداد 1399 ساعت 08:502020-05-27اجتماعي

برج های چهارگوش نجات پیدا کردند


یک برج از دو برجِ کبوترخانه تاریخی نجف آباد در اصفهان بعد از سال ها بی توجهی و تخریبِ بخشِ زیادی از آن، تملک شده تا با تلاشِ شهرداری این اثر تاریخی به مرور روی آرامش ببیند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در بلوار شریعتی، کوچه صفا و روبه روی مسجد قدیمی صفا، یعنی تقریبا در میانه های شهر نجف آباد در استان اصفهان، فضایی به وسعت حدود 100 متر زمینِ خانه ای است که شاید حدود 400 سال قبل یکی از خان های شهر آن را ساخته و روی خانه هم دو برج خشتی بالا برده است؛ برج هایی که روی بخشی از خانه ساخته شده و هیچ مصرف عمومی نداشته و از ابتدا در اختیار مالکان خصوصی بوده اند.

هرچند برخی پژوهشگران تاریخ دقیقی را برای زمان ساخت برج های دوقلوی صفا نمی توانند مشخص کنند، اما بر اساس اسناد باقی مانده وقتی غلامعلی رادی مشهور به آق غلامعلی در دوره قاجار باغی را در اطراف نجف آباد خریداری کرده، این برج ها در آن قرار داشته است، بنابراین می توان پیشینه ساخت این برج ها را دست کم به دوره صفویه یا زندیه برگرداند.

اما امروز نه تنها به واسطه بی توجهی مالکان برج و متولیان میراثی این برج تاریخی در معرض تخریب شدید قرار دارد، بلکه ساخت وسازهای انجام شده در عرصه این اثر تاریخی که 25 اسفند1379 به شماره 3482 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، نه تنها دیدِ این اثر تاریخی را کاملا مخدوش کرده،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برج های چهارگوش نجات پیدا کردند

برج های چهارگوش نجات پیدا کردند