مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399 ساعت 13:502020-05-17سياسي

شب های قدر در گنجینه ی موزه ملی ایران


از پنجره چوبی مزین به دعای شهدا تا پارچه ی زربفت منقوش شده با سوره ی نصر و محراب منحصربفرد دوره تیموری که نام حضرت علی (ع) روی آن نقش بسته است، - از پنجره چوبی مزین به دعای شهدا تا پارچه ی زربفت منقوش شده با سوره ی نصر و محراب منحصربفرد دوره تیموری که نام حضرت علی (ع) روی آن نقش بسته است، همزمان با شب های قدر از گنجینه ی موزه ملی ایران معرفی شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پنجره چوبی با طرح محرابی و کتیبه هایی به خط کوفی علاوه بر کتیبه ی سوره اخلاص، منقوش به دعای زیارت شهدا درشب های قدر متعلق به قرن ششم قمری است.

این اثر تاریخی که به شماره 3283 در موزه ملی ایران نگهداری می شود، دو لنگه کوچک دارد که در بین یک چهارچوب با تزیینات قرینه قرار گرفته اند.

در قسمت بالای هرکدام، نقشی شبیه به طرح محرابی کنده شده و در وسط و اطراف آن کتیبه ای از سوره ی اخلاص به خط کوفی است که نیمی از آن در سمت راست و ادامه آن در سمت چپ به صورت برجسته کنده کاری شده است.

در سطح میانی هر لنگه کتیبه ای نیز به خط کوفی در چهارده سطر داخل کادر محرابی شکل، با حاشیه ای از نگاره های گیاهی و اسلیمی، قرار گرفته که دعای زیارت شهدا در شب های قدر روی آن نقش بسته است.

مُهر با شعارِ نصر من الله و فتح قریب مُهرهای دوران اسلامی با مضامینِ آیاتی از قرآن کریم، اشعار، احادیث، القاب یا نام افراد با


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب های قدر در گنجینه ی موزه ملی ایران

شب های قدر در گنجینه ی موزه ملی ایران