مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 اردیبهشت 1399 ساعت 15:252020-04-27حوادث

کتیبه ساسانی در نقش رستم کشف شد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر، نقش رستم آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی است و نقش برجسته های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش برجسته ویران شده ای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارد.

قدیم نام این مکان سه گنبدان یا دوگنبدان بوده که در بین مردم منطقه، به کوه حاجی آباد، کوه استخر یا کوه نِفِشت نیز معروف بوده و احتمالاً پس از آنکه ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگ نگاره های شاهان ساسانی ارتباط برقرار کردند، نام نقش رستم به این مکان داده شد.

چهار آرامگاه خشایار شاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم در این مکان قرار دارد که همهٔ آنها از ویژگی های یکسانی برخوردارند و از بین آرامگاه های موجود، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد.

از سال ها قبل موضوعاتی پیرامون ثبت جهانی نقش رستم از سوی میراث فرهنگی مطرح و قرار شد پرونده ثبت جهانی این مجموعه به پرونده ثبت جهانی تخت جمشید الحاق شود و در حالی که کارشناسان میراث فرهنگی در حال تکمیل این پرونده برای ثبت جهانی هستند موفق شدند کتیبه تاریخی را در این منطقه کشف کنند.

بر اساس اعلام کارشناسان این کتیبه مربوط به دوره ساسانی است و به دلیل اینکه کاملاً محو شده تاکنون امکان خوانش این کتیبه وجود نداشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کتیبه ساسانی در نقش رستم کشف شد

کتیبه ساسانی در نقش رستم کشف شد