مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 اردیبهشت 1399 ساعت 03:562020-04-22حوادث

معمای سرقت حجاری 5 هزار ساله غار کیارام


زمان دقیق سرقت گردونه مهر مشخص نیست اما خبر این اتفاق از 2 روز گذشته منتشر شد و در همان ابتدا احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: گزارش ناپدید شدن گردونه مهر دیوار غار کیارام شهرستان گالیکش به ما ارسال شده اما این که این اثر از سوی سودجویان به سرقت رفته یا توسط افراد ناآگاه تخریب شده، نیازمند بررسی است.

آن چه که اهمیت این سنگ نگاره را بیشتر می کند، تاریخ چند هزار ساله آن به عنوان یکی از نشانه های قدمت بالای باورهای دینی در میان مردم گلستان است.

غار کیارام کجاست؟ غار کیارام که در میان اهالی به غار وسط دلدل شهرت دارد در 6 کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان در شهرستان گالیکش قرار دارد و براساس منابع تاریخی و مستندات، قدیمی ترین بقایای حضور انسان در گلستان مربوط به دوره پارینه سنگی میانه (حدود صدهزار سال پیش) در این غار به دست آمده است.

دسترسی به غار کیارام بر خلاف برخی دیگر از غارهای مشابه، دشوار نیست و دسترسی آسان، نزدیکی به منبع تامین آب (رودخانه فصلی جلوی دهانه غار)، روشنایی نسبی داخل غار، امنیت و موقعیت جغرافیایی آن از جمله ویژگی هایی است که سبب برتری این غار شده و به همین دلیل به طور پیوسته برای مدت درازی در طول تاریخ سکونتگاه انسان بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معمای سرقت حجاری 5 هزار ساله غار کیارام

معمای سرقت حجاری 5 هزار ساله غار کیارام