مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 اردیبهشت 1399 ساعت 03:002020-04-20اجتماعي

آشنایی با دخمه سنگر فرهاد


دخمه سنگر یا بام فرهاد یکی از آثار تاریخی آذربایجان غربی است که در 7 کیلومتری شهر ماکو در روستای سنگر واقع است، این دخمه سنگی را که قدمتی 2700 ساله دارد به فرهاد عاشق پیشه نسبت می دهند.

- این دخمه سنگی در 7 کیلومتری شمال غربی شهر ماکو در نزدیکی روستای سنگر، تعبیه شده که مربوط به اقوام اورارتو بوده و متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد است.

مجموعه تاریخی شامل دو اتاق تو در تو است که در دل کوه و درون صخره ای بزرگ تراشیده شده است و با راه پله ای سنگی به کوه متصل می شود، در ورودی آن تقریباً یک ونیم در 2 متر و اتاق ها یکی بزرگ (تقریباً 4*3 ) و دیگری کوچک تر (تقریباً 2*2 ) است؛ که با دری 1 *1.

5 متری به هم متصل اند.

بر روی دیواره ها طاقچه هایی تراشیده شده است و برای روشنایی گویا از مشعل استفاده می شده است.

دیواره های سنگی دخمه فرهاد به نحو اعجاب انگیزی تراشیده شده است به نحوی که تراشیدن چنین دیوارهای صافی در دل صخره های سخت کوه حتی در این زمان سخت و مشکل به نظر می رسد، داخل دخمه کاملاً تاریک است و هیچ منبع نوری وجود ندارد.

دخمه سنگی فرهاد که با نام های گور دخمه ایوان فرهاد، بام فرهاد و دخمه سنگی ماکو نیز شناخته می شود، اثری باقی مانده از هزاره ی اول پیش از میلاد مسیح است و به اقوام اورارتو در دوران مادها و قرن هشتم قبل از میلاد تعلق دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آشنایی با دخمه سنگر فرهاد

آشنایی با دخمه سنگر فرهاد