مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 فروردین 1399 ساعت 05:402020-04-18فرهنگي

کرونا آیین 2 هزار ساله بیل گردانی نیم ور محلات را تعطیل کرد


 علیرضا ایزدی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: آیین بیل گرانی، جشن شکرانه آب و باروری طبیعت است که هرسال در عصر آخرین جمعه فروردین ماه  با حضور مردم و مسئولان در شهر تاریخی نیم ور محلات برگزار می شد اما، به منظور حفظ سلامت مردم و مبارزه با ویروس کرونا، برپایی این آیین لغو شده است.

  وی بیان کرد: همچنین برگزاری پنجمین جشنواره کاچی و باسلوق و آیین بیل گرانی تا  شکست کامل کرونا به تعویق خواهد افتاد.

  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در ادامه افزود: جشن بیل گردانی نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم ور این آیین، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می کند.

  وی افزود: مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این رسم معنوی هر سال طی مراسم و آیینی خاص، با اعلام بزرگان شهر، با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می پردازند.

  ایزدی گفت:  در این آیین، پس ازلایروبی جوی های آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ های انگور به کار می رفته است را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می چرخانند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کرونا آیین 2 هزار ساله بیل گردانی نیم ور محلات را تعطیل کرد

کرونا آیین 2 هزار ساله بیل گردانی نیم ور محلات را تعطیل کرد