مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 فروردین 1399 ساعت 07:262020-04-16ورزشي

برگزاری آیین بیل گردانی نیم ور محلات به دلیل شیوع کرونا لغو شد


مهدی لعل بار روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:آیین بیل گرانی، جشن شکرانه آب و باروری طبیعت است که هرسال در عصر آخرین جمعه فروردین ماه با حضور مردم و مسئولان در شهر تاریخی نیم ور محلات برگزار می شد اما، به منظور حفظ سلامت مردم و مبارزه با ویروس کرونا، برپایی این آیین لغو شده است.

وی بیان کرد: برگزاری پنجمین جشنواره کاچی و باسلوق و آیین بیل گرانی تا شکست کامل کرونا به تعویق خواهد افتاد.

جشن بیل گردانی نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم ور این آیین، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می کند.

مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این رسم معنوی هر سال در مواقعی که مسیر جوی های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف های هرز در ماه اسفند و اوایل فصل بهار مسدود می شده و آبرسانی به مزارع این شهر به کندی انجام می گرفته، با اعلام بزرگان شهر، با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می پردازند.

در این آیین، پس ازلایروبی جوی های آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ های انگور به کار می رفته است را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برگزاری آیین بیل گردانی نیم ور محلات به دلیل شیوع کرونا لغو شد

برگزاری آیین بیل گردانی نیم ور محلات به دلیل شیوع کرونا لغو شد