مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 آذر 1398 ساعت 07:562019-12-16اجتماعي

فلک الافلاک چشم انتظار توجه جدی تر در استحکام بخشی


پنجم دیماه 82 زلزله 12 ثانیه ای بم با قدرت 6/6 دهم ریشتربا حدود 30 هزار نفر تلفات انسانی، باعث تخریب کامل قدیمی ترین سازه گلی جهان با قدمت بیش از 2500 سال شد .

بعد از این حادثه مسئولان استان لرستان به فکر استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک یکی دیگر از بناهای خشتی زیبا در کشور افتادند .

دولت آبادی معاون وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال سال 83 گفت: طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک را در دستور کار قرار داده ایم .

چراغی کارشناس میراث فرهنگی لرستان هم سال 83 گفت: ترکها و آسیبهای دیده شده بر روی قلعه جدی است و باید برای مرمت آن فکر اساسی شود .

به هر حال قرار شد 30 شمع در اطراف قلعه و 2 قاب بتنی در دو حیاط قلعه با میلی گردهایی از جنس پلیمر که 7 بر ابر مقاومتر از فولاد بودند به هم وصل شود .

شهبازی مجری وقت طرح استحکام بخشی قلعه گفت: با ایجاد یک کمربند در اطراف قلعه آن را مستحکمتر خواهیم کرد .

کارتا ایجاد 9 پشت بند بیرونی و ایجاد رینگ بتنی در ضلع جنوب و جنوب غربی حیاط قلعه فلک الافلاک پیش رفت و در سال 89 به دلیل کمبود اعبار و ایرادات کارشناسی طرح متوقف شد .

اما .

بهار 98 را استان لرستان با سیل آغاز کرد و همین امر باعث بروز خسارات زیادی به زیرساخت های استان در تمام بخش ها از جمله آثار تاریخی و زیرساخت های گردشگری وارد کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فلک الافلاک چشم انتظار توجه جدی تر در استحکام بخشی

فلک الافلاک چشم انتظار توجه جدی تر در استحکام بخشی