مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 مهر 1398 ساعت 10:152019-10-21فرهنگي

گنبد گوهرشاد افغانستان را در یزد ببینید!


گنبد بقعه «ستی فاطمه خاتون» همسر امیرچخماق در یزد تنها گنبد باقی مانده از دوران تیموری در ایران است که نمونه مشابه آن فقط در شهر هرات افغانستان و متعلق به بانو «گوهرشاد» است.

- گنبد بقعه ستی فاطمه خاتون همسر امیرچخماق در یزد تنها گنبد باقی مانده از دوران تیموری در ایران است که نمونه مشابه آن فقط در شهر هرات افغانستان و متعلق به بانو گوهرشاد است.

استاد خلیل کارگر مرمت کار یزدی که گنبد ستی فاطمه خاتون در یزد را از زیر گنبدی آجری بیرون آورده، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا می گوید: این احتمال وجود دارد که معمار هر دو این گنبد ها تنها یک نفر باشد.

وی که مرمت کار تعداد زیادی از آثار تاریخی یزد است، با اشاره به این که گنبد ستی فاطمه خاتون یکی از گنبدهای خاص در ایران است، اظهار می کند: در اوایل مرمت این بنا متوجه گنبدی زیر گنبدی دیگر شدم و پس از آن که نسبت به بیرون آوردن گنبد این بانو اقدام کردم، این شاهکار معماری از زیر سنگ فرشی آجری بیرون آمد.

وی این گنبد را یکی از گنبدها با فرم های مازه دار یا خیاری عنوان می کند و می گوید: گنبد بقعه ستی فاطمه خاتون تنها گنبد باقی مانده از عصر تیموری در ایران است که نمونه مشابه آن تنها در شهر هرات افغانستان وجود دارد و متعلق به بانو گوهرشاد است که خدمات و وقفیات زیادی در خراسان رضوی به یادگار گذاشته ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گنبد گوهرشاد افغانستان را در یزد ببینید!

گنبد گوهرشاد افغانستان را در یزد ببینید!