کردستان پایتخت دف جهان/ نباید دف نوازی را به زرق و برق های بی ریشه موسیقی غربی آلوده کردیکی از اساتید و هنرمندان حوزه دف و دفنوازی استان کردستان گفت: مخالف توسعه ساز دف در کشور و جهان نیستیم اما نباید این ساز را با زرق و برق های بی ریشه موسیقی غربی آلوده کرد. - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از سنندج، موسیقی به عنوان هنر اول با پیدایش آدمی همراه بوده است. هنگامی که انسان بعد از هبوط، زمین را جولانگاه زیست خود یافت، برای ارتباط با محیط پیرامون، طبیعت و همنوعان خویش قبل از آنکه کلام را دریابد و پا در جاده تمدن گذارد، با ایما و اشاره، کف زدن و بر کنده های تو خالی کوبیدن با دنیای پیرامون خود و همنوعانش ارتباط بر قرار می کرد. شاید دف یکی از همان سازهای قدیمی است که نیاکان ما در جنگ ها و پیکارها، دعواها و آتش سوزی ها و شکارها از دف برای اطلاع و آگاهی همدیگر استفاده می کردند، همزمان با متمدن شدن آدمی نه تنها ارزش این ساز کم نشد بلکه به اهمیت آن نسبت به گذشته افزون تر شد. مهم ترین مسئله در خصوص این ساز این است که دف امروز با گذشت قرن ها از آغازین روزهایی که بر دستان هنرمندانه نوازندگان قرار گرفت هنوز در بین کرد و کردستانی ها جایگاه و شوکتی دارد که ساز جهانی شدنش به نام کردستان به صدا درآمده است. اینکه واقعا کردستان ظرفیت و سزاوار تبدیل شدن به قطب دف نوازی کشور و جهان را دارد سوالی است که شاید ذهن خیلی از علاقمندان به موسیقی به و برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |