مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 اسفند 1395 ساعت 18:462017-02-25سياسي

محسن اسماعیلی در جلسه تفسیر نهج البلاغه: کدام قیاس از منظر قرآن کریم پسندیده است؟


اگر قیاس با دیگران در امور معنوی و نسبت به اشخاص بالاتر از ما باشد که سبب رشد و تکامل ما شود، این قیاس از نظر قرآن و روایات پسندیده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس"، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سلسله جلسات شرح و تفسیر نهج البلاغه که در موسسه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد، با اشاره به آثار و مبانی قیاس با دیگران گفت: معمولاً مردم خود را با دیگران مقایسه می کنند که این قیاس می تواند مفید یا مضر باشد.

اسماعیلی با اشاره به آیات و روایات درباره قیاس اظهار داشت: اگر قیاس با دیگران در امور معنوی و نسبت به اشخاص بالاتر از ما باشد که سبب رشد و تکامل ما شود این قیاس از نظر قرآن و روایات پسندیده است.

اگر قیاس در رابطه با اشخاص معنوی تر از ما سبب یأس و ناامیدی شود، این قیاس پسندیده نیست.

وی با اشاره به نوع دیگر قیاس در امور مادی گفت: اگر قیاس با افرادی پایین تر از خودمان سبب تنبّه و شکر الهی شود، پسندیده است، اما اگر سبب فخرفروشی یا غرور شود بسیار ناپسند است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه انسان نباید خود را با کسانی که ظاهراً از نظر معنوی پایین تر هستند مقایسه کند، بیان کرد: این کار سبب غرور می شود، چراکه ممکن است ما نسبت به آنها در درجات پایین تری قرار داشته باشیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محسن اسماعیلی در جلسه تفسیر نهج البلاغه: کدام قیاس از منظر قرآن کریم پسندیده است؟

محسن اسماعیلی در جلسه تفسیر نهج البلاغه: کدام قیاس از منظر قرآن کریم پسندیده است؟