مطالب مرتبط:
آیا به اندازه کافی مسجد در کشور داریم؟ | اینکه گفته می شود در خیلی از مساجد، نمازگزار کم است را قبول ندارم | در خیلی از مساجد، شاهد حضور جوانان انقلابی و کانون های مقاومت هستیم
ببینید | زیبایی های جالب هرات افغانستان در شب بارانی!
آیا به اندازه کافی مسجد در کشور داریم؟ | در خیلی از مساجد، شاهد حضور جوانان انقلابی و کانون های مقاومت هستیم
نماز عید فطر در مسجد تاریخی سالونیک یونان اقامه شد
جیش الظلم؛ استخوانی شکسته در گلوی بلوچستان/ هنوز هم نسخه شیخ مسجد مکی «گفتگو» است؟
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 فروردین 1403 ساعت 00:302024-04-12سياسي

دلربایی عطار در کهن ترین مسجد هرات


مسجد جمعه هرات، کهن ترین مسجد این خطه از افغانستان که از دوره تیموریان به جا مانده، معبدی بود که به مسجد تبدیل شده است و بر پیشانی آن، کتیبه هایی مزین به شعرهای شاعران بزرگ ایران همچون عطار، - خودنمایی می کند.

مرتضی رضوانفر ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشگر کتیبه های فارسی ـ به مناسبت 25 فروردین، روز بزرگداشت عطار نیشابوری، کتیبه ای با شعر عطار در مسجد جمعه یا جامع هرات در اففانستان را معرفی کرده است.

او در متنی که در اختیار ایسنا قرار داده، نخست به جایگاه و اهمیت این مسجد کهن با عنوان نگین معماری هرات ، که در دسته بندی بزرگترین مساجد نیز قرار گرفته، اشاره کرده و نوشته است: مسجد جمعه هرات را باید نگارخانه هنرهای اسلامی نامید؛ زیرا مجموعه ای است از نفیس ترین کاشی کاری، آجرکاری، سنگ کاری، گچ کاری و برخی دیگر از هنرهای اسلامی.

این مسجد مانند بسیاری از مسجدهای قدیمی به معابد ادیان پیش از خود ارتباط داده می شود و دلایلی مبنی بر وجود آتشکده و عبادتگاه آریاییان در مکان اولیه این مسجد ارائه شده است.

بنا به منابع مختلف، علت گسترش مسجد به شکل امروزی آن را به دانشمند بزرگ اهل ری، امام فخر رازی (606-544 قمری) منتسب کرده اند.


برچسب ها: مسجد - کهن ترین مسجد - هرات - پژوهشگاه میراث فرهنگی - عطار - روز بزرگداشت عطار - کتیبه
آخرین اخبار سرویس:

دلربایی عطار در کهن ترین مسجد هرات

دلربایی عطار در کهن ترین مسجد هرات