مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 20 اسفند 1402 ساعت 13:102024-03-10اقتصادي

ریسباف دیروز؛ متروکه امروز


ریسباف، دومین کارخانه ریسندگی اصفهان بود که بهمن ماه سال 1311 با بهره گیری از معماری دوران پهلوی احداث شد و سرانجام به دلیل بدهی تحت مالکیت بانک ملی درآمد؛ - اواخر دهه 80 بود که تلاش ها برای تبدیل این کارخانه به موزه اصفهان آغاز شد، اما این رشته سرِ دراز دارد! این کارخانه و به لحاظ جغرافیایی در سمت جنوب شرقی سی و سه پل، در سمت شرق چهارباغ بالا که آن زمان محور هزار جریب نامیده می شد و در محل باغ های اعتمادالدوله و حاتم بیگ قرار داشت و از غرب به محور اصلی چهارباغ بالا، از شمال به محور فرعی یحیی خان ، از جنوب به محور فرعی هفت دست ، و از جانب شرق، به بافت مسکونی، محدود می شود.

کارخانه ای که در زمینی به مساحت بیش از 69 هزار مترمربع و با سرمایه ای حدود 314 هزار تومان و در قالب شرکت سهامی ساخته شد و تیرماه سال 1313 نیز فعالیت خود را شروع کرد.

طراحی کارخانه ریسباف توسط استادِ معماری به نام معتمدی و زیر نظر مهندس آلمانی ماکس شونمان انجام شد که البته تاثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است.

البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایت های حکمران اصفهان به نام افشار تاسیس شد که معتقد بود دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات به وجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایه های خود کارخانه ایجاد ک


برچسب ها: کارخانه - محور - چهارباغ - معماری - هزار - اعتمادالدوله - اصفهان
آخرین اخبار سرویس:

ریسباف دیروز؛ متروکه امروز

ریسباف دیروز؛ متروکه امروز