مطالب مرتبط:
در جست وجوی اقتدار تمدنی ایران
روحانی اهل سنت: برای اقتدار ایران حضور پرشوری در انتخابات خواهیم داشت
ایران اسلامی امروز به برکت حضور مردم در نقطه اقتدار ایستاده است
وزیر کشور: نظام در اوج عزت و اقتدار است
حضور پرشور در انتخابات اقتدار نظام را تقویت می کند
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 16 بهمن 1402 ساعت 11:502024-02-05سياسي

در جست وجوی اقتدار تمدنی ایران


از ابتدای قرن سیزدهم هجری شمسی آفتاب عظمت تمدنی ایران رو به غروب نهاد و متأسفانه دو سلسله حاکم بر این سرزمین، یعنی قاجار و پهلوی، نه تن ها در مقابل تحمیل انحطاط تمدنی مقاومتی نکردند، - بلکه خود به نحوی شتاب دهنده این افول تمدنی و تاریخی نیز بودند.

فارس پلاس؛ محمدجواد اخوان در یادداشتی نوشت: یکی از ویژگی های دو قرن اخیر، خودآگاهی جمعی جامعه ایرانی نسبت به سابقه تمدنی درخشان این سرزمین است که این آگاهی معمولاً همراه با غبطه ای در خصوص عقب ماندگی ایران از قافله پیشرفت های بشری همراه بوده است.

ایرانیان معمولاً وقتی از گذشته درخشان خود یاد می کنند به دو مؤلفه قدرت سیاسی و بین المللی (مربوط به دوره پیش از اسلام) و قدرت و مرجعیت علمی فرهنگی (دوره اسلامی) استناد می کنند و طی دو قرن گذشته احیای این دو سطح از اقتدار برای ایرانیان آرزویی بزرگ بوده است.

  واقعیت آن است که از ابتدای قرن سیزدهم هجری شمسی آفتاب عظمت تمدنی ایران رو به غروب نهاد و متأسفانه دو سلسله حاکم بر این سرزمین، یعنی قاجار و پهلوی، نه تن ها در مقابل تحمیل انحطاط تمدنی مقاومتی نکردند، بلکه خود به نحوی شتاب دهنده این افول تمدنی و تاریخی نیز بودند.

  در دوره قاجار طی جنگ ها و معاهدات تحمیلی بخش های بزرگی از فلات ایران از این کشور جدا شد و عملاً شاهان قاجار قدرت کافی برا


برچسب ها: ایران - ایرانی - ایرانیان - سرزمین - درخشان - اقتدار - سیزدهم
آخرین اخبار سرویس:

در جست وجوی اقتدار تمدنی ایران

در جست وجوی اقتدار تمدنی ایران