مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 دی 1402 ساعت 16:202023-12-23اقتصادي

برنده رقابت گازی ایران و قطر در پارس جنوبی که بود


ایران با بهره برداری از 17 فاز جدید در میدان گازی پارس جنوبی، طبق آمار وزارت نفت توانست از سال 96 تولید گاز خود از قطر را بیشتر کرده و به 700 میلیون متر مکعب در روز برساند.

- گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: دروغ هر چه بزرگ تر باورش آسان تر، ایران تحریم است و با بیل و کلنگ نمی توانیم با تکنولوژی شرکت های غربی در قطر مقابله کنیم این جمله، بخشی از واکنش ها به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس درباره پیشی گرفتن ایران در رقابت گازی با قطر در میدان گازی پارس جنوبی بود که هفته گذشته منتشر شد.

اما طبق آمار رسمی وزارت نفت (تصویر 1)، ایران از سال 96 در تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی (گنبد شمالی) از طرف قطری پیشی گرفته و هم اکنون با تولید روزانه 700 میلیون متر مکعب، با وجود سهم دو برابری قطر از این میدان، حدود 12 درصد تولید بیشتری دارد.

تصویر 1 تولید 700 میلیون متر مکعب گاز ایران از میدان پارس جنوبی معادل تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت یا دو برابر رقم صادرات نفت ایران در دوران اجرای برجام است که البته به دلیل مصرف بالای گاز در داخل کشور، به درآمد ارزی صادراتی ختم نمی شود.

پروژه توسعه 17 فاز پارس جنوبی برای رساندن تولید گاز ایران 285 به 700 میلیون متر مکعب در روز از دولت دهم آغاز شد و طبق آمار وزارت نفت با مجموع پیشرفت 70 درصد به دولت یازدهم تحویل داده شد تا با تکمیل آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برنده رقابت گازی ایران و قطر در پارس جنوبی که بود

برنده رقابت گازی ایران و قطر در پارس جنوبی که بود