مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 دی 1402 ساعت 10:252024-01-15سياسي

«هل هله کوسه» هایی که باران طلب می کردند!


«هل هله کوسه»؛ آیینی است در چهارمحال و بختیاری که به وقت خشکسالی و در بهاری که بی باران مانده و زمستانی که روی برف را ندیده، برای طلب باران اجرا می شد.

- ایسنا/چهارمحال و بختیاری هل هله کوسه ؛ آیینی است در چهارمحال و بختیاری که به وقت خشکسالی و در بهاری که بی باران مانده و زمستانی که روی برف را ندیده، برای طلب باران اجرا می شد.

با این حال این آیین در بیشتر مناطق چهارمحال و بختیاری رو به فراموشی رفته است.

مطالعه فرهنگ عامه نشان می دهد که مردمان روزگار قدیم حتی پیش از ظهور اسلام، در روزگار خشکسالی آیین ها و سنت های فراوانی را که اغلب رنگ و بوی الهی داشته و بر مبنای راز و نیاز با خداوند بود، برپا می کردند و ملتمسانه چشم به آسمان می دوختند و تمنای باران می کردند.

ایرانیان همچنین با تأسی به بزرگان دین، در روزگار خشکسالی به نماز باران متوسل می شوند و استغفار و طلب نزول رحمت الهی می کنند.

عباس قنبری عدیوی، رییس بنیاد ایران شناسی شعبه چهارمحال وبختیاری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آداب و رسوم و باورهای عامه مردم برای بهتر زندگی کردن و داشتن زیست سالم، با برکت و شاد است، اظهار کرد: فعالیت های کشاورزی و دامداری از دیرباز پایه و اساس اقتصاد خانواده ها بوده و مردم قدیم قدر و حرمت خاک و منابع طبیعی و آب و غذا را به خوبی می دانستند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«هل هله کوسه» هایی که باران طلب می کردند!

«هل هله کوسه» هایی که باران طلب می کردند!