مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 دی 1402 ساعت 08:502024-01-18حوادث

نُدُ (نان دان)


دیگر جزو نوستالوژی ها برای بسیاری از افراد به ویژه میان سالان و کهن سالان به حساب می آید آن روز که مادر در خانه سور وسات پخت نان را برپا می کرد و از صبح تا شب درگیر پخت نان بود بوی نان گرم در کوچه پس کوچه شهر و دیارمان می پیچید.

- خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ در قدیم مثل حالا نبود که درهرخیابان وکوچه ای نانوایی وجود داشته باشد تا حدود همه مردم در داخل منزل خود نان می پختند.

در هر منزل یک مطبخ که تنور داشی (سفالی) در داخل آن بکار خورده بود و درکنار مطبخ هیزم دانی بود پر از بوته های ترخ (درمنه) و یا قیچ و یا سرشاخه های درختان هرس شده که برای پخت وپز با اجاق های خشتی و یا برای نان پختن در تنور مورد استفاده قرار می گرفت.

تنور داشی یا گلی به طور معمول مادر خانواده صبح  زود قبل از طلوع آفتاب از آردهای گندمی که خودشان تولید کرده بودند به اندازه نیاز خانواده خمیر می کرد و بعد از حدود یک و نیم ساعت که به اصطلاح  ور می آمد آنها را برسفره ای پلاسی که از نخ پنبه می بافتند به صورت چونه، چونه قرار می دادند تا مقداری سرد شود و بتوانند آنها را به صورت چونه هایی که در نانوایی ها ملاحظه کرده اید آماده طبخ کنند.

به این چونه ها در قدیم (زُوَلَه ) می گفتند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نُدُ (نان دان)

نُدُ (نان دان)