مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 آذر 1402 ساعت 13:002023-12-05اجتماعي

آب بر بستر تشنه تالاب گاوخونی نشست


رهاسازی آب از بندهای آبشار، نکوآباد و رودشتین و جریان حداقلی رودخانه به سمت تالاب گاوخونی امیدها به زنده شدن این تالاب خشکیده را زنده کرد و بخشی از سهم حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تأمین شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، تالاب گاوخونی یکی از زیستگاه های طبیعی وسیع ایران با تنوع زیستی بسیار است، سال ها گذرگاهی امن برای پرندگان مهاجر بود اما به دلیل خشکی تالاب سال به سال از تعداد پرندگانش کاسته و حیات آن ها با خطری جدی روبه رو شد.

خشکی تالاب نه تنها حیات گونه های گیاهی و جانوری را تهدید کرده؛ بلکه با افزایش پنج برابری فرونشست زمین در تالاب بین المللی گاوخونی امکان تبدیل تالاب به چشمه فعال گردوغبار و ایجاد ریزگردها و سونامی کلرید سودیم(نمک) را افزایش داده است.

اکنون با رهاسازی آب ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین و جریان موجود رودخانه در فاصله 130 کیلومتری تالاب بین المللی گاوخونی با دبی حدود 25 متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب، جان تازه در کالبد این تالاب ریخته شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص جریان آب رهاسازی شده  اظهار داشت: جریان آب رهاسازی شده از بندهای آبشار، نکوآباد و  رودشتین و جریان حداقلی رودخانه به سمت تالاب گاوخونی در چند روز آینده ادامه دارد و طب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آب بر بستر تشنه تالاب گاوخونی نشست

آب بر بستر تشنه تالاب گاوخونی نشست