مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 10:012023-12-21سياسي

دُردانه خزر به زندگی بازگشت


خبرگزاری فارس گلستان - اعظم محبی: کم توجهی و تساهل مدیران متولی در سنوات گذشته و البته تغییرات شدید اقلیمی و کاهش آورد رودخانه ها به خلیج گرگان سبب شد تا مهم ترین زون آبی پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست کره میانکاله در وضعیت بغرنجی قرار بگیرد.

با روی کارآمدن دولت مردمی و جهادی آیت الله رییسی در سال 1400، احیا و نجات این بوم سازگان به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و رییس جمهور در سفر اسفند ماه همان سال، دستور آغاز عملیات نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد.

طی حدود دو سال عملیات لایروبی، در دی ماه امسال شاهد بازگشایی یکی از کانال های آبرسان بین دریای خزر و خلیج گرگان بودیم و میلیون ها مترمکعب آب وارد پهنه آبی خلیج گرگان شد.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس، روایت ساحل نشینان، تصاویر ثبت شده و البته نقشه های هیدروگرافی حاصل از داده های ماهواره ای بیانگر آن است که طی چهار هفته پس از بازگشایی کانال آراکانال یا همان کانال آشور شاهد پیشروی محسوس آب در نوار ساحلی خلیج گرگان و افزایش تراز آب در نواحی مختلف این اکوسیستم هستیم و هزاران هکتار از عرصه های مرتعی واقع در اراضی مستحدثه در بندرترکمن، بندرگز و گلوگاه به زیر آب رفته است.

هرچند تلاش دولت سیزدهم موجب تغییرات کمی محسوس در آب خلیج گرگان شد اما نباید از تحولات کیفی آب این زیستگاه بر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دُردانه خزر به زندگی بازگشت

دُردانه خزر به زندگی بازگشت