مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 آذر 1402 ساعت 11:352023-11-27بين الملل

الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کِی رونمایی می شود؟


بیش از دو ماه از استرداد 3506 لوح هخامنشی می گذرد و زمان رونمایی از آن ها هنوز مشخص نشده است، اما مدیر موزه ملی ایران از نمایش به زودی آن ها در این موزه خبر می دهد.

- بیش از دو ماه از استرداد 3506 لوح هخامنشی می گذرد و زمان رونمایی از آن ها هنوز مشخص نشده است، اما مدیر موزه ملی ایران از نمایش به زودی آن ها در این موزه خبر می دهد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در واپسین روزهای تابستان 1402، 3506 لوح هخامنشی همراه با هواپیمای رییس جمهوری پس از حدود 90 سال به ایران بازگردانده شد.

این الواح بخشی از محموله بزرگتری بود که در سال 1311 خورشیدی در تخت جمشید کشف و به منظور رمزگشایی و مطالعه به مؤسسه شرق شناسی شیکاگو امانت سپرده شد.

از بیش از 30 هزار قطعه ای که برای مطالعه و رمزگشایی در اختیار مؤسسه شیکاگو بود، تا کنون پنج محموله در سال های 1327، 1330، 1383، 1398 و 1402 از آمریکا به ایران برگردانده شده و هنوز قطعاتی از این الواح در آن مؤسسه باقی مانده است، که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره روند بازگشت بقیه الواح گفته بود: زمینه برای برگشت باقی الواح هم ایجاد شده و قرار است طبق توافقی که آمریکایی ها انجام دادند، کارشناسان ما به این کشور بروند و مابقی الواح را صحت سنجی کنند و پس از آن آرام آرام باقی الواح به ایران بازخواهد گشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کِی رونمایی می شود؟

الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کِی رونمایی می شود؟