مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 آذر 1402 ساعت 09:152023-12-08اجتماعي

«سرو مهمویی» گنجنیه زنده خراسان جنوبی


باید تاریخ را در لا به لای کهن سال ترین گنجنیه های زنده خراسان جنوبی ورق زد و یکی از این گنجینه های زنده سبز این استان درختان سرو روستای مهمویی قاینات است آن هم با قدمتی بیش از هزار و 500 سال.

- خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ پیرترین موجود زنده دنیا سرو ابرکوه یزد است آن هم با بیش از 5 هزار سال سن اما در دیگر نقاط ایران نیز از این گونه موجودهای زنده با سن و سال بالا کم نداریم که بسیاری از آن ها در جغرافیای ایران زمین ناشناس مانده اند.

یکی از این گنجینه های زنده درختان سرو روستای مهمویی قاینات است که با قطعیت می توان از این درختان به عنوان اولین موجودات زنده خراسان جنوبی یاد کرد چرا که قدمت این گنجینه زنده به 15 قرن قبل یعنی زمان زرتشتیان و ساسانیان برمی گردد.

سه همسایه ای که یکی از آن ها هزار و 500 سال، دیگری با کمی فاصله بین هزار تا هزار و 200 سال و کوچک ترین آن ها هم در همسایگی سرو کهنسال هزار و 500 ساله قرار دارد که بین 700 تا 900 سال سن دارد.

تن پوش هایی که این کهن گنجینه های زنده خراسان جنوبی کهنه کرده اند را می توان در  پوسته و تنه قطور آن ها به وضوح دید.

آری صحبت از سرو های کهن سال روستایی مهمویی قاین است که قرن هاست همچنان ستبر و پابرجا ایستاده اند و نظاره گر همه اعصار تاریخ از زرتشتیان تا عصر حاضر هستند و این جادوان گنجینه ها زنده ما هم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«سرو مهمویی» گنجنیه زنده خراسان جنوبی

«سرو مهمویی» گنجنیه زنده خراسان جنوبی