مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 5 آبان 1402 ساعت 08:452023-10-27اجتماعي

چرا به حریم «غار کرفتو» تعرض شد؟


معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی درباره ساخت سازه ای در نزدیکی غار کرفتو که در فهرست انتظار یونسکو برای ثبت جهانی است، گفت: ما مجوز ساخت ندادیم، - از ما استعلام گرفته شد که پاسخ مثبت دادیم، چون کرفتو حریم مصوب ندارد و ما طبق قانون نمی توانیم برای جایی که حریم مصوب ندارد، ممنوعیت ایجاد کنیم.

حریم غار کرفتو در استان کردستان، یکی از نامزدهای ایران برای ثبت جهانی یونسکو، مدتی است به دلیل ساخت سازه ای در فاصله 790 متری آن، مخدوش شده و آینده ثبت جهانی این اثر در یونسکو را به خطر انداخته است.

غار کرفتو در مرز دو استان کردستان و آذربایجان غربی قرار دارد و مسئولان شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی، مجوز ایجاد ساختمان بوجاری در نزدیکی مرز استان کردستان و نزدیک به غار کرفتو را صادر کرده اند.

با صدور این مجوز، که گفته می شود در چند سال گذشته صادر شده و مالک ساختمان هم پس از قرار گرفتن غار کرفتو در فهرست موقت میراث جهانی، شروع به احداث آن کرده است، واکنش ها و انتقادها از سوی مردم محلی و میراث دوستان و مسئولان میراث فرهنگی استان کردستان تشدید شده و این مطالبه که حریم سه هزار متری غار کرفتو باید حفظ شود مطرح شده است.

گلان فرزامی ـ معاون میراث فرهنگی استان کردستان ـ درباره تعرض صورت گرفته به ایسنا گفته بود: مجوز این ساختمان قبل از ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا به حریم «غار کرفتو» تعرض شد؟

چرا به حریم «غار کرفتو» تعرض شد؟