مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آبان 1402 ساعت 08:002023-11-13اقتصادي

مشتریان در صف انتظار تولیدات، قطب تولید «مله» ایران


آن قدر تولیدات پنبه «مله» در قطب تولید و خاستگاه آن (خوسف) مشتری دارد که مشتریان در صف انتظارند تا تولید کنندگان و احیاگران این نوع پنبه خاص سفارشات آن ها را تولید کنند.

- خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ آن قدر نزد مردمان این دیار قداست داشت که با آن ساجده، جانماز، پرده و سفره می بافتند و به طور حتم هم همه این ها و یکی دوتا از آن در صندوقچه جهاز دختران دم بخت و نوعروسان برای تیمن و تبرک می گذاشتند.

  قدمت قداستش به قرن نهم برمی گردد شاید همین قداست آن سبب شده تا اکنون نیز گره از بخت دردمندان و نیازمندان هم در موسسه خیریه حضرت رسول (ص) خوسف و بیرجند  می گشاید.

خوسف خاستگاه پنبه مله در جغرافیای ایران مهد و خاستگاه پنبه مله خوسف است که نوعی خاص و بی نظیر از پنبه است که در هیچ نقطه از ایران زمین و یا حتی دنیا یافت نمی شود.

اما چرا به این نوع پنبه مله می گویند؟ در اصطلاح  محلی مل به معنا خاک های نرمی است که پشت بندهای خاکی پس از بارندگی ها جمع می شود و چون خوسفی ها در گذشته وقتی بذر پنبه سفید را در پشت این بندها نشاء می کردند و به صورت دیم پنبه به بار می نشست و رنگ آن قهوه ای بود به آن پنبه مله می گفتند.

نکته جالب توجه در مورد پنبه مله این است که چون الیاف کوتاهی دارد به وسیله چرخ های دستی نخ ریسی قدیمی تبدیل به نخ نمی شد و با دست و چلک آن را به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشتریان در صف انتظار تولیدات، قطب تولید «مله» ایران

مشتریان در صف انتظار تولیدات، قطب تولید «مله» ایران