مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 آبان 1402 ساعت 12:202023-10-31سياسي

شرق ایدئولوژیک یا شرق استراتژیک؟!


ما با امضای چند تفاهم نامه همکاری و پیمان های منطقه ای مثل شانگهای و بریکس انتظار اتحاد دائمی با کشورهای عضو این گروه ها را داریم؛ در حالی که موفقیت عضویت شانگهای و بریکس منوط به حل مشکل با جهان است و اینها به تنهایی نمیتوانند منافع ما را تامین کند چرا .

- محمدعلی سید حنایی، دﺑﯿﺮکﻞاﺗﺤﺎدﯾﻪ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی ﻋﻠمی داﻧﺸﺠﻮیی ﻋﻠﻮم ﺳﯿﺎسی اﯾﺮان در یادداشتی برای جماران نوشت: در دهه های اخیر یکی از چالش ها و بحث های جدی در فضای سیاست و روابط بین الملل کشور، بحث قطبیت و چگونگی ارتباط ایران با شرق و غرب بوده است.

در چند سال گذشته، و به خصوص بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث گذار از غرب به شرق و سیاست نگاه به شرق به دستور کار اصلی دولت در حوزه روابط بین الملل تبدیل شد و در دو سال اخیر نیز به صورت جدی این سیاست های موسوم به شرق گرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیگیری شده است.

این در حالی است که بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران حوزه روابط بین الملل، در بحث قطبیت معتقدند که جهان دو قطبی پس از فروپاشی شوروی رسما از بین رفته است و دنیای امروز دنیای چند قطبی است.

نظم بین المللی به جای دوقطبی و یا حتی تک قطبی به نظم شبکه ای تبدیل شده و کنش گران عرصه بین الملل متکثر و متنوع شده اند و این یک خطای محاسباتی بزرگ است که ما دنیای ام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شرق ایدئولوژیک یا شرق استراتژیک؟!

شرق ایدئولوژیک یا شرق استراتژیک؟!