مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 آبان 1402 ساعت 09:202023-11-07اقتصادي

تخلف در زمینه خرید نان بار دیگر خبرساز شد


درحالی که در ادبیات فارسی می توان ضرب المثلی چون «آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود» را یافت، همچنان در عرضه سیاستگذاری شاهد هستیم که عدم درک صحیح یک مساله، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک اقتصادی؛ دنیای اقتصاد نوشت: در ادامه این خبر آمده است که مدیر جهاد کشاورزی آن منطقه ایجاد صف های طولانی را به گردن امثال این فرد می اندازد و از تشکیل پرونده قانونی علیه او خبر می دهد.

این درحالی است که دانشجوبان اقتصاد در اولین درس های خود می آموزند که تعیین قیمت دستوری پایین تر از نرخ بازار به کمبود و ایجاد صف منتهی می شود و از طرفی انگیزه ها برای دور زدن سازوکار دستوری قیمت را افزایش می دهد.

آمارها حاکی از آن است که سالانه معادل 5درصد از بودجه عمومی کشور صرف یارانه نان می شود؛ درحالی که این یارانه به کنترل تورم نان کمکی نکرده است.

بر این اساس درحالی که از سال 1400 تا به امروز  شاخص قیمت ها 106درصد رشد داشته، شاخص بهای نان و غلات افزایش 113درصدی را تجربه کرده است.

بی توجهی سیاستگذاران به این نکته منجر به این شده است که نه تنها بخش نان، بلکه صنعت کشور نیز شاهد این گونه رفتارهای خارج از قاعده باشد؛ رفتارهایی که علت آن را باید در مراکز تصمیم گیری کشور جست وجو کرد، نه سودجویی افراد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تخلف در زمینه خرید نان بار دیگر خبرساز شد

تخلف در زمینه خرید نان بار دیگر خبرساز شد