مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 آبان 1402 ساعت 10:552023-10-23سياسي

ابوالفضل بِیهقی کیست؟


تاریخ بیهقی از مهم ترین متون نثر قارسی است که آن را آینه گویایی از مسائل گوناگون دربار غزنه و جامعه عصر پنجم قمری ایران معرّفی می کنند؛ اما مؤلف آن ابوالفضل بیهقی کیست؟ - به گ‍زارش ایسنا، اول آبان در تقویم رسمی کشورمان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نامگذاری شده است.

در کتاب تاریخ بیهقی، تألیف ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی ، مقدمه، تصحیح، تعلیقات، توضیحات و فهرست ها محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی دربار بیهقی آمده است: ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر و مورّخ دوره غزنوی مؤلف تاریخ بیهقی، که به تصریح ابوالحسن بیهقی در تاریخ بیهقی، در دِهِ حارث‎ آباد بیهق، واقع در دو فرسنگی جنوب سبزوار، ولادت یافت.

تاریخ تولّد او، در تاریخ بیهق و متن تاریخ بیهقی، که دو منبع اصلی برای ترجمه حال وی به شمار می‎ رود، ذکر نشده، امّا از آنجا که بیهقی، در ذکر واقعه‎ ای مربوط به سال 400 ق، خود را به تصریح پانزده ساله و جایی دیگر، ضمن شرح وقایع سال 402 ق، شانزده ساله معرّفی کرده است، می‎توان گفت که سال ولادت در حدود 358 ق بوده است.

از خانواده، روزگار طفولیّت و نوجوانی او جز این اطّلاعی نداریم که پدرش از مردم بیهق (سبزوار کنونی) بوده و حسین نام داشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابوالفضل بِیهقی کیست؟

ابوالفضل بِیهقی کیست؟