مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 آبان 1402 ساعت 13:102023-11-07سياسي

«دُرّ شاهوار» طبیب یزدی در عصر قاجار


«عبدالوّهاب الشریف حکیم یزدی» طبیب یزدی دوران قاجار و مؤلف کتابی به نام «دُرّ شاهوار» در حوزه دندان پزشکی است که نسخه خطی آن به فرمان فرزند فتحعلی شاه قاجار کتابت و هم آکنون در کتابخانه وزیری یزد موجود است.

- ایسنا/یزد عبدالوّهاب الشریف حکیم یزدی طبیب یزدی دوران قاجار و مؤلف کتابی به نام دُرّ شاهوار در حوزه دندان پزشکی است که نسخه خطی آن به فرمان فرزند فتحعلی شاه قاجار کتابت و هم آکنون در کتابخانه وزیری یزد موجود است.

حسین مسرّت پژوهشگر و نویسنده یزدی در گفت وگو با ایسنا، میرزا عبدالوّهاب را فرزند حاج میرزا ابوالفضل طبیب متخلّص به حکیم خواند و گفت: وامق یزدی از تذکره ‏نویس و شاعران دو سده قبل میرزا عبدالوّهاب را با لقب علامه العلمایی، جالینوس الزمانی یاد کرده و پدرش میرزا ابوالفضل را این گونه توصیف می کند: جدّ امجد ایشان به دو واسطه نیز به علاوه مراتب حکمت و فضیلت در شعر، طبع روان صافی داشت.

وی به نقل از وامق یزدی از این خاندان، نسل در نسل به عنوان طبیب و طبیب زاده یاد کرد و افزود: در دیوان غزلیات حاج میرزا محمّدعلی طبیب متخلّص به حکیم نیز در مورد خاندان او آمده است؛ حکیم از دودمانی بسیار بزرگ و معروف بوده که از جهت دانش و علم و عرفان و طب و حکمت و فلسفه و اصول و فقه و سایر علوم متداوله ی عصر و هم از نظر تقوی و پرهیزکاری، م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«دُرّ شاهوار» طبیب یزدی در عصر قاجار

«دُرّ شاهوار» طبیب یزدی در عصر قاجار