مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 مهر 1402 ساعت 14:502023-10-14سياسي

کهگیلویه نخستین زیستگاه کشت گندم دنیا اما در حسرت برنامه مدون کشاورزی


پژوهشگر و مستندساز بین المللی کهگیلویه وبویراحمد از شهرستان کهگیلویه به عنوان اولین مناطق زمین که کشت گندم در آن صورت گرفت و گفت: اما متأسفانه برنامه مدون برای توسعه این ظرفیت دیده نشده است.

- طبق رسالت خبری خود بر آن شدیم طی یک گفت وگو با مستندسازی که این موضوع را بیان کرده به چگونگی وکاوش این مسئله بپردازیم.

امید عبدالهی مستندساز و پژوهشگر کهگیلویه وبویراحمدی در گفت وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه، اظهار کرد: طی کاوش ها و پژوهش هایی که حد فاصل سال های 86 تا 91 توسط یک تیم پژوهشی از طرف پژوهشکده باستان شناسی ایران به سرپرستی دکتر احمد آزادی در منطقه بی بی زلیخایی صورت گرفت، یافته های جالب و تا حدی شگفت انگیز در این مناطق بدست آمد.

مستندساز بین المللی کهگیلویه وبویراحمدی ادامه داد: به دست آمدن دست ساخته هایی از جمله ریزتیغه ها و سنگ مادرهای فشنگی که عمدتاً از سنگ های چِرت حاشیه رودخانه مارون ساخته شده بودند و عدم یافت سفال های عصر نوسنگی در این منطقه اثبات کرد که منطقه بی بی زلیخایی کهگیلویه از اولین استقرارهای انسانی عصر نوسنگی بی سفال در بیش از 11هزار سال پیش بوده است.

وی افزود: کاوش های اولیه زمانی جالب تر شد که هاون هایی سنگی در این منطقه یافت شد که براساس فرآیند تخمین عمر تخصصی مشخص شد این هاون ها که برای آسیاب کردن حب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کهگیلویه نخستین زیستگاه کشت گندم دنیا اما در حسرت برنامه مدون کشاورزی

کهگیلویه نخستین زیستگاه کشت گندم دنیا اما در حسرت برنامه مدون کشاورزی