مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 26 مهر 1402 ساعت 11:552023-10-18بين الملل

نکبتی که 75 سال است دامن خاورمیانه را گرفته


در حالیکه 75 سال از روز اعلام استقلال اسراییل، موسوم به روز نکبت، می گذرد، این روزها صهیونیست ها با انجام حملات بی سابقه در غزه، صفحه جدیدی را در تاریخ جنایات خود باز کرده اند.

- پس از اینکه در سال 1916 و بر اثر تجزیه حکومت عثمانی، کشورهای سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان بریتانیا و فرانسه تقسیم شد، باج دادن بریتانیا به یهودیان آغاز گشت.

از یک سو یهودیان از دیرباز رویای تشکیل ملت واحد یهود را داشتند و از سمت دیگر انگلیس برای تثبیت سلطه خود بر خاورمیانه خصوصا در آن سال ها که درگیر جنگ جهانی اول بود، نیاز به ایجاد پایگاهی قوی در این منطقه داشت و همچنین به دنبال این بود که حداقل تا حدی بر کانال سوئز مسلط شود.

در سال 1917 بیانیه بالفور توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر وقت امور خارجه بریتانیا ابلاغ شد که بر مجوز ایجاد یک خانه ملی برای مردم یهود در فلسطین حکم می کرد.

پذیرش قیمومیت انگلیس بر سرزمین فلسطین در سال 1920 توسط جامعه ملل، زمینه برای اجرای بیانیه بالفور را بیش از پیش فراهم کرد.

بر اساس سرشماری ای که مدتی پس از آغاز قیمومیت انگلیس بر فلسطین انجام شد، تنها 6 درصد از مردم فلسطین یهودی بودند.

پس از این دولت بریتانیا یک فرد یهودی را به عنوان مسئول اداره مهاجرت فلسطین انتخاب کرد و به منظور تحقق رویای یهودیان برای تشکیل یک ملت واحد در سر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نکبتی که 75 سال است دامن خاورمیانه را گرفته

نکبتی که 75 سال است دامن خاورمیانه را گرفته