مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 20 مهر 1402 ساعت 08:452023-10-12فرهنگي

20 مهر؛ روز حافظ/ «خورآباد» یا «خرابات»؟


  شاید برخی تصور کنند وجه منفی خرابات (می خانه) باعث شده  ارباب ذوق بخواهند حافظ را تطهیر کنند اما این گونه نیست چرا که «خورآباد» اشاره به پرستش گاه مهریان دارد که خورشید در آن جا ستایش می شده .

-   شاید برخی تصور کنند وجه منفی خرابات (می خانه) باعث شده  ارباب ذوق بخواهند حافظ را تطهیر کنند اما این گونه نیست چرا که خورآباد اشاره به پرستش گاه مهریان دارد که خورشید در آن جا ستایش می شده .

ستایش ایزد مهر و خدای خورشید ریشه در آیین کهن میترا دارد.

حافظ هم از آیین مهر تاثیر پذیرفته است    عصر ایران- امروز 20 مهر به عنوان روز بزرگ داشت حافظ شاعر آسمانی و جهانی ایرانیان و پارسی زبانان و شاعرترین شاعر همه دوران ها نام گذاری شده است.

   یکی از رموز محبوبیت حافظ این است که هر که با هر نگاه و باوری می تواند با او ارتباط برقرار کند و از این رو تفسیرهای مختلف از غزلیات او صورت پذیرفته ولی همه حول این محور اتفاق نظر دارند که روح میتراییسم و آیین مهر در شعر او جاری است.

در نوشته حاضر  آقای محمد نصیری کلیان بر آن است نشان دهد خرابات در شعر او در واقع خورآباد است و برای شرح و توضیح این یافته خود دلایلی آورده که فارغ از آن که بپذیریم یا نه از دقت و جست و جوی ایشان حکایت می کند و باب تازه ای می گشاید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

20 مهر؛ روز حافظ/ «خورآباد» یا «خرابات»؟

20 مهر؛ روز حافظ/ «خورآباد» یا «خرابات»؟