مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 مهر 1402 ساعت 10:202023-10-07اجتماعي

«رباط مزینان» یکی از نمادهای فرهنگ بشری


یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: کاروانسرای مزینان یکی از منزل های مهم کنار راه ابریشم بوده که تقریبا تمامی تأسیسات رفاهی مانند مسجد آب انبار، - چاپارخانه، یخدان، دکان و حمام را داشته که در 26 شهریورماه 1402 در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: مزینان از دیرهنگام یکی از منزل های بسیار مهم شاهراه بزرگ شرق راه ابریشم بوده و امروزه در 75 کیلومتری غرب سبزوار و حدود 5 کیلومتری جنوب جاده سبزوار- شاهرود نیز قرار دارد.

وی اضافه کرد: در جبهه جنوب غربی روستا کاروانسرای بزرگ و نسبتا سالمی بر جای مانده که به رباط مزینان یا رباط شاه عباسی معروف است.

تقریبا تمامی سفرنامه نویسان دوره قاجار که از این مکان عبور کرده اند، به آن توجه و به اجمال یا مفصل منزل مزینان ، کاروانسرا و آثار و ابنیه عام المنفعه مجاور آن را شرح داده اند که شامل جیمز بیلی فریزر ، جرج کرزن ، هوتوم شیندلر ، سیف الدوله ، ناصرالدین شاه ، میرزاقهرمان امین لشکر ، افضل الممالک و اعتمادالسلطنه است.

این پژوهشگر و باستان شناس خراسانی تصریح کرد: اعتمادالسلطنه در کتاب مطلع الشمس از چگونگی ساخت و ایجاد قلعه های قدیم و جدید مزینان، خرابی های سیل و تجدید عمارت آن و خانه های نوساز، دکان ها، مدرسه، حمام و کاروانسرای خارج قلعه مزینان روا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«رباط مزینان» یکی از نمادهای فرهنگ بشری

«رباط مزینان» یکی از نمادهای فرهنگ بشری