مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 مهر 1402 ساعت 23:502023-10-07بين الملل

پلیس یک سازمان اجتماعی است یا یک تشکیلات نظامی؟


بیش از 100 سال از تأسیس پلیس، به عنوان نهادی که قرار بود نظم و امنیت شهرها و سایر نقاط کشور را تأمین کند، می گذرد.

با مروری بر فرازوفرود گذشته بر این نهاد، - فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - نورنیوز نوشت: تابلوی نظمیه برای اولین بار زمان ناصرالدین شاه قاجار سَردَر یک خانه اجاره ای در باب همایون نصب شد؛ در همان محله ای که اهالی پایتخت به اسم چراغ برق می شناختند و البته مراقب بودند گذرشان به آنجا نیفتد.

  این تابلو و نظم و نسق بعدِ آن، سوغات دومین سفر پادشاه قاجاری ایران به اروپا بود؛ زیرا ناصرالدین شاه در بازدیدی که از وین داشت، از انتظام و انضباط نیروهای پلیس در این شهر خوشش آمد و از امپراطور اتریش خواست تا افسری را با او همراه کند که وقتی به ایران رسید، مشابه همان سیستم به‎ قاعده را در کشور بسازد.

متعاقب این درخواست کنت دو مونت فرت که یک افسر ایتالیایی­ تبار بود، از اتریش به ایران آمد تا نظم سنتی نیروهای حفاظتی و حراستی که تا آن زمان که با کلانتر ، داروغه و گزمه به صورت نیم­ بند حفظ شده بود را سروسامان دهد.

چراکه علاوه بر مشکلات ابتدایی مانند تأمین امنیت مراکز شهرها، نقاط دورافتاده و مناطق مرزی، ناامنی های مزمنی چون شورش شاهزادگان یا حمله راهزنان به کاروانها و حضور قدرتهای اروپایی، کشور را دچار هرج ومرج کرده بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پلیس یک سازمان اجتماعی است یا یک تشکیلات نظامی؟

پلیس یک سازمان اجتماعی است یا یک تشکیلات نظامی؟