مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 شهریور 1402 ساعت 11:292023-08-30سياسي

اوج مراسم تعزیه خوانی در دوران قاجار


این پژوهشگر تعزیه خوانی و مدرس دانشگاه گفت: مراسم تعزیه خوانی در دوران حکومت قاجار به اوج خود رسید که با ساخته شدن تکیه دولت در زمان ناصرالدین شاه به تعزیه خوانی رونق بخشیده شد.

- رضا مشرف در گفت وگو با ایسنا در خصوص پیشینه و قدمت تعزیه خوانی اظهار کرد: قدمت تعزیه خوانی به پیش از اسلام باز می گردد و مربوط به سوگ سیاوش است و ایرانی ها قبل از اسلام برای سیاوش تعزیه خوانی می کردند و پس از اسلام با حادثه ای که درسال 61 هجری و عاشورا رخ داد تعزیه خوانی معنا و مفهوم دیگری پیدا کرد.

وی ادامه داد: در زمان حکومت دیلمیان بیشتر ساکنان ایران اهل سنت بودند و شیعیان در مناطقی مانند سبزوار، ری و طبرستان سکونت داشتند و مراسم تعزیه خوانی به صورت محدودتر برگزار می شد.

با روی کار آمدن حکومت شیعی، عضدالدوله اولین فردی بود که روز عاشورا را تعطیل اعلام کرد و دسته های عزاداری با علم و کتل تشکیل داد؛ پس از حکومت عضدالدوله تعزیه خوانی تا روی کارآمدن صفویه کمرنگ شده بود و با تشکیل حکومت صفویه و رسمی شدن مذهب شیعه مراسم تعزیه خوانی باشکوه برگزار می شد و در دوران حکومت قاجار به اوج خود رسید که با ساخته شدن تکیه دولت در زمان ناصرالدین شاه به تعزیه خوانی رونق بخشیده شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اوج مراسم تعزیه خوانی در دوران قاجار

اوج مراسم تعزیه خوانی در دوران قاجار