مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 شهریور 1402 ساعت 12:012023-09-11اجتماعي

موج نگرانی از اجرای سد «خرسان 3» در استان های زاگرس نشین


خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری؛ پهنه رویشی زاگرس شامل رشته کوه های زاگرس، وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران بوده است و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

جنگل های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می کند.

شاید کمتر کسی باشد که نداند جنگل های زاگرس چه منبع باارزشی برای حوزه آب و خاک کشور است اما با توجه به تصمیمات غیرکارشناسانه و طرح هایی که می تواند تن رنجور و نیمه جان این رویشگاه و ذخیرگاه باارزش کشور را به شدت تهدید کند می طلبد بار دیگر برخی از ویژگی های خاص و منحصربه فرد این زیست بوم غنی کشور که از آن به عنوان میراث بین نسلی یاد می شود را یادآوری کنیم.

اهمیت جنگل های زاگرس برای کشور   بر اساس آخرین گزارش های موجود، مجموعه جنگل های زاگرس زیست بوم جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر است، این پهنه رویشی 50 درصد کل دام کشور را در خود جای داده است و 70 درصد عشایر کشور در این منطقه سکنی دارند.

45 درصد منابع آب شیرین ایران از زاگرس سرچشمه می گیرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موج نگرانی از اجرای سد «خرسان 3» در استان های زاگرس نشین

موج نگرانی از اجرای سد «خرسان 3» در استان های زاگرس نشین