مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 26 مرداد 1402 ساعت 16:302023-08-17بين الملل

نیجر در راهبردِ کشورهای غربی نقش مهمی در مهار چین و روسیه دارد


مقام سابق سازمان ملل با اشاره به تداوم استعمارِ فرانسه و غرب در نیجر، بر این باور است که آفریقا می تواند به میدان جنگ و رقابت ژئوپلیتیکی غرب و آمریکا علیه روسیه و چین تبدیل شود.

- -زهرا میرظفرجویان: کودتای نظامی اخیر در نیجر، آینده حضور فرانسه در غرب و مرکز آفریقا را در هاله ای از ابهام قرار داده و تردیدهایی را در مورد آینده دخالت نظامی آمریکا در آنجا نیز ایجاد کرده است.

روز 27 جولای (5 مرداد ماه) بخشی از نظامیان کشور نیجر به رهبری ژنرال عبدالرحمان چیانی با انجام یک کودتا قدرت را در این کشور در دست گرفتند.

محمد بازوم ، رییس جمهور نیجر و متحد مورد اعتماد فرانسه، از سوی محافظان خود در کاخ ریاست جمهوری گروگان گرفته شد.

معترضان بلافاصله پس از تجمع در سفارت فرانسه، آن را به آتش کشیدند و شیشه های آن را شکستند و یک نظامی با یونیفورم در تلویزیون دولتی ظاهر شد و اعلام کرد که ارتش به همکاری خود با فرانسه پایان می دهد.

نخستین کشوری که به وقایع رخ داده در نیجر واکنش نشان داد فرانسه بود؛ یعنی کشوری که زمانی بیشترین نفوذ را در میان قدرت های غربی در منطقه غرب افریقا داشت.

در این راستا خبرنگار مهر گفت وگویی را با ریچارد اندرسون فالک ، استاد بازنشسته حقوق بین الملل در دانشگاه پرینستون و مقام سابق سازمان ملل انجام داده که متن کامل این گفت وگو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نیجر در راهبردِ کشورهای غربی نقش مهمی در مهار چین و روسیه دارد

نیجر در راهبردِ کشورهای غربی نقش مهمی در مهار چین و روسیه دارد