مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 مرداد 1402 ساعت 09:052023-08-20بين الملل

آغاز تلاش برای احیای قنات های تاریخی «راسوند»


مدیر پایگاه میراث فرهنگی «آیاپیر» ایذه با اشاره به جایگاه و نقش قنات ها در تاریخ و گذشته شهر ایذه، از احیای قنات های تاریخی منطقه راسوند خبر داد.

- ایسنا/خوزستان مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه با اشاره به جایگاه و نقش قنات ها در تاریخ و گذشته شهر ایذه، از احیای قنات های تاریخی منطقه راسوند خبر داد.

مهدی فرجی با اعلام این خبر گفت: روستای تاریخی و کهن راسفند در شش کیلومتری شمال باختری شهر ایذه و نخستین روستا بر کرانه های دهستان مرغا است که در مسیر تاریخی و کهن مسجدسلیمان واقع شده و به دلیل وجود قنات های شناخته شده آن، کشاورزی در این بخش از دیرباز دارای جایگاه ویژه ای بوده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر افزود: پیشینه این روستا بر بنیان مطالعات باستان شناسی به دوره پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی از حدود 1800 سال پیش از این می رسد که به دلیل وجود نشانه های فرهنگی و زیستی انسان ها در غارها، اشکفت ها و پناهگاه های پیرامونی که در این منطقه به دست آمده است، این روستا را در مقام و جایگاه ویژه ای می نشاند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، او ادامه داد: وجود قنات های سلسله وار که به روستا و مظهر قنات منتهی و جاری می شوند، به همراه بقایای بنای یادمانی موسوم به قلعه مدرسه که بر کرانه های راهی کهن در ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آغاز تلاش برای احیای قنات های تاریخی «راسوند»

آغاز تلاش برای احیای قنات های تاریخی «راسوند»