مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 مرداد 1402 ساعت 11:562023-07-28سياسي

محرم در زیلایی کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از یاسوج، ماه محرم و عاشورای حسینی از راه رسید و عاشقان و علاقمندان به سید و سالار شهیدان در عزای شهدای دشت کربلا به عزاداری و سینه زنی می پردازند.

مردم در استان صد درصد شیعه کهگیلویه و بویراحمد هم که عشق و ارادات آنها به اهل بیت(ع) همواره زبانزد بوده نیز به رسم ها و آیین های مختلف در این ایام به سوگواری می پردازند.

  برخی از این آیین ها و سنت ها در میان مردمی از جنوب غربی ایران چنان از سبک و سیاق خاصی برخوردار است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است مانند عزاداری مردم در زیلایی شهرستان مارگون.

تعزیه خوانی سنتی نیز یکی از آیین های فاخر ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد است که به طور معمول از سال 1287 در میان اقوام، ایلات و مناطق عشایر نشین این خطه اجرا می شود.

به گفته کارشناس فرهنگی آیین های عزاداری در کهگیلویه و بویراحمد از سه روز قبل از محرم آغاز و تا سه روز بعد از عاشورا ادامه دارد.

شروه خوانی( نوای جان سوز) زنان ایلی کهگیلویه و بویراحمد یکی از آیین ها در در رثای مظلومیت امام حسین(ع) و 72 تن از شهدای دشت کربلا است که در این ایام سر داده می شود.

شروه خوانی زنان نوای غمگینانه به معنای گریستن بر کسی که می میرد و بیان کارهای شایسته او است که با لحنی اندوهبار و سوز درونی از سوی زنان و دختران به گویش های مخ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محرم در زیلایی کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

محرم در زیلایی کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر